Crònica del Campionat de Catalunya 2015 by Rafel Farres


El Xavi Oliver m’ha demanat que faci si puc fer una crònica del campionat de Catalunya, per els que no hi ha pogut anar. Jo os el puc explicar des de la meva perspectiva. Quan navegues veus el que veus i es difícil apreciar tot el que ha passat a la regata, especialment quan hi ha tants patins com a un Campionat de Catalunya. Be, aquí va la crònica:

Torredembarra

10-12 de Juliol, 2015

Després de molt de temps, tornem a agafar el remolc per anar de regates fora del entorn Sant Pol – Canet al que estem tan acostumats. Carregar dos patins es una mica pal, però la cosa s’ho val.

Divendres 10

Hem carregat el dijous i sortim divendres al matí cap a Torredembarra on arribem cap a les 11h. Descarreguem i muntem els patins en un ambient de calor intensa. Al principi ens fa l’efecte que hi ha poca gent, però mica en mica van arribant patins i al final es congrega una bona penya. 32 inscrits a primera, 40 a segona, total 72 sèniors i 9 juniors.

Ja a platja el Freddy, que va arribar ahir ens comenta que dijous va fer una bona castanya. Però avui el vent és més  fluixet 8-10 nusos i de garbí. A platja amb el Milu ens dona unes recomanacions per navegar a la zona. Diu que amb garbí és millor el bordo de terra, però no sempre per que a dalt pot haver-hi mes vent i aleshores és millor anar per dalt. Tot plegat la recomanació no deixa clar res. És a dir que ja t’espavilaràs.

El reglament dona dos recorreguts. Un es el típic amb les tres cenyides dos llargs i la popa i l’altre escurçat amb acabada en popa. La primera regata sempre és la llarga i la segona curta per acabar directament a platja. La primera regata esta prevista a les 15h30 i no està clar si en faran una o dos degut a l’hora, però el vent està ja establert i podem sortir.

La primera regata es complicada. Hi ha un vent fluixet i una corrent de garbí molt forta. No se si dona millor per dalt o per baix, crec que no hi ha gaire diferencia per que a dalt hi ha una mica més de vent i compensa una mica la corrent de garbí. Però per dalt l’avantatge és que arribes molt a prop de la boia i saps on has de virar. Per baix es difícil precisar i la corrent et va treient  i cal repicar. Jo vaig anar una mica per el mig però amb l’embolic a les boies i les repicades perdo temps i passo la primera boia no gaire be. Crec que tinc uns 15 o 20 patins davant. Puc recuperar, però els primers van forts i no hi ha qui els agafi. A la segona cenyida tothom esta més distanciat i hi ha més espais, però segueixo sense tenir clar quin és el bordo bo. He pogut recuperar alguns llocs especialment a les cenyides, i al final arribo el 11. Freddy a fet un 14 i l’Ariadna un 18.

La segona regata és molt similar, amb els mateixos embolics que a la primera per passar la boia 1 i amb una cenyida menys per que acabem amb popa. Al final acabo el 14, l’Ariadna la 24 i el Freddy el 25. A platja ens trobem al Xavi i l’Oriol. El Xavi han fet un 20 i 11 i l’Oriol 21 i a la segona regata gran resultat, un primer.

El club ens ha preparat un sopar amb sardines a la brasa, que ja estan fredes, i enciam i tomàquet a dojo, amb un pa torrat que ha agafat molta humitat i està una mica tou. Després de dos regates et menges qualsevol cosa. Crec que és amb el que juguen els clubs. Be això nosaltres, per que el Freddy ja te pactat un sopar de closca a la city. És el que te ser president, que ja coneix el tema.

La decepció amb els meus resultats és alta i ja al sopar ja li comento al Xavi que això de passar a primera ho deixo per més endavant, que encara tinc que millorar. 11 i 14 son molts punts per aspirar a entrar entre els tres primers. Vaig buscant algunes excuses per explicar el desastre i m’omplo de resignació. Que si a segona si està molt be i tens mes opcions de guanyar coses. Que si ser de primera tampoc ni ha per tant. Son coses que et vas dient tapar el tema.

Dissabte 11

Ja sense pressió encarem el segon dia de regates. El vent es de llevant i va pujant. Quant sortim ja te una bona intensitat, 12 nusos diria i pujarà fins a uns 15 durant la regata. Ahir hi havia corrent de garbí, o sigui que la estratègia està clara. Virar a la que es pugui i tirar amunt per que la corrent ens acosti a la boia.

Donen la primera sortida dels primeres i la tenen que repetir per que la corrent de garbí els treu fora de la línia, lo que confirma l’ estratègia. Nova sortida i un altre cop anulada per masses vaixells fora de línia. La cosa s’allarga. Aconseguiran sortir els de primera? La tercera és per fi la bona. Els miro i el bordo de dalt dels primeres te bona pinta. Decidit.

Puc sortir relativament be i virar, i a navegar la cenyida sense pensar res mes. Els que tinc al cantó fan rumbs mes oberts i van perdent sobrevent. Quan arribo a la altura de la boia decideixo virar i els tinc tots al darrera. Miro per sota la vela i els de l’altra bordo estant molt lluny. No m’ho acabo de creure però vaig primer. Quan arribo a la boia veig que pugen alguns de l’altra bordo però molt enrere i puc passar la boia primer sense problemes. La emoció d’anar primer amb 40 patins al darrera es immensa. Al llarg em passa el pati que tinc just al darrera però el puc tornar passar fàcilment a la segona cenyida perquè  el meu rumb és mé cenyit que el seu. A partir d’aquí ja he guanyat una distancia considerable i em queda una popa i un altre cenyida molt tranquil·les per que amb la distancia que he agafat és molt difícil que m’agafin si no en faig una de grossa. Es tracta de controlar les emocions i navegar be. Al final acabo primer just darrera del últim pati de primera que entra just davant meu. Al entrar el comitè em pregunta si soc de primera o segona per que no ho te clar i em dona la entrada. Moooch!!! No m’ho crec.

Esperant la segona sortida felicitacions de tothom. El Xavi que a part de fer la seva regata sempre està atent a tot el que passa, ja m’ha vist i sap que tinc un bon resultat. Anem per la segona regata del dia, aquest cop amb molta moral.

A la segona regata hi ha encara més vent però es controla be i la historia és molt similar. Un altra cop amunt però aquest cop si apunten més patins que a la primera. Ja han vist que per dalt és millor. Em torno a situar davant però tinc dos patins molt més  a prop aquest cop i ens estem intercanviant posicions tota la estona. Jo vaig be a les cenyides però als llargs i la popa ells van una mica mes ràpid. Al final puc entrar tercer.

Als altres no els hi ha anat tant be. L’Ariadna ha fet un 21 i un 12 a la segona i el Freddy un 31 i un 26. En Xavi un 24 i un 13 i l’Oriol un 16 i un 18 que tenen molt de mèrit per que a primera hi ha molt nivell.

A la general amb els resultats d’avui he passat de la posició 11 a la 5 amb 11+1+3 = 15 punts per el descarte dels 14 punts de la segona regata d’ahir. Els dos primers tenen 11 punts, el tercer 13i quart 14. El 6è en te 20. Estem els 5 primers a 4 punts de diferencia. Es torna a obrir l possibilitat de quedar entre els tres primers. Quins nervis. Amb lo tranquil que estava jo.

Diumenge 12

Em llevo al mati fet un sac de nervis. Anem amb l’Ariadna al passeig marítim per veure que tal està el dia i ens troben al Freddy i la seva dona fent un esmorzar espectacular a una de les terrasses dels passeig. Suc de taronja natural, un entrepà de primera i un bon cafè. Amb l’Ariadna enviem un whatsapp al Xavi dient que no ens esperi al esmorzar del hotel. No el tenim inclòs o sigui que ens apuntem al estil Freddy. Si mai aneu de regates amb ell, podeu deixar aquest tema a les seves mans. Ens explica el sopar de l’altre dia. Un olla amb una barreja de musclos, cloïsses i tot tipus de closca al vapor. També ens explica d’un altre lloc on fan gintònics espectaculars. El Club Marítim Torredembarra ens ha muntat uns bons àpats en acabar la regata i amb la gana que portes menges més del compte i després no hi ha gana per sopar. Cal deixar un raconet per gaudir de la gastronomia local.

A les 10h del matí, quan hem esmorzat amb el Freddy no hi havia vent, però mica en mica es va definint un garbí que va pujant d’intensitat. Aprofitem per guardar les fundes al cotxe i preparar els patins per la regata. Ja tinc ganes d’anar a l’aigua. Se que els nervis passaran en quan em posi a navegar.

Ahir va haver-hi llevant per tant segurament tindrem corrent d’aquesta direcció amb vent de garbí. La estratègia pot ser la mateixa que ahir però per l’altra banda. Amunt amurats a estribord i que la corrent t’acosti a la boia. Puc fer una bona sortida i continuo al rumb d’estribord i viro pràcticament a dalt per anar a la boia 1 amurat a babord. Estic primer del grup que hem anat per dalt i els que han anat per baix estan molt lluny. Un altre cop passo primer la boia. Al darrera, després de repicar, tinc al Gregorio, el regatista que va 6è a la general amb 20 punts i amb qui ja vaig tenir un conflicte el primer dia per que no em va respectar un estribord. Passo la boia 1 i ell darrera molt a prop. Els altres estan molt lluny. El Gregorio, que va xerrant tota la estona, s’ha col·locat en paral·lel meu a sobrevent. Em diu: “No ens donarem pèl cul a la boia oi?”. Me’l miro i penso. “Si respectem les normes”. En arribar a la boia li crido interior i veig que ho respecta. Però orsa abans que jo i es posa al davant mentre els de darrera es van apropant. El segon llarg em va molt be i puc arribar a la segona cenyida en la mateixa posició. Tinc al davant al Gregorio que va per baix però veig que cenyeix una mica menys que jo. Els de darrera no viren amunt i per tant no veig amenaçada la posició. Seguim igual, a poca distancia del Gregorio i aquí es despista en una petita rolada i no manté be el rumb. El vent va canviant i s’oblida de recuperar el rumb quan el vent torna a la posició inicial. Li sembla que corra molt però està perdent molt de sobrevent. “Ja el tinc” penso. Quan vira allargo una mica mes fins a virar a sobre seu. Després de virar queda a unes 6 o 7 eslores a la meva l’estela. Si ningú no s’ha colat per dalt anem bé. Popa i darrera cenyida sense problemes, segueixo per baix per que ningú es desmarca per dalt. Tinc un bon avantatge i ja no m’ataquen. Entro primer un altre cop.

La cosa pinta bé. Gairebé millor que no es faci la darrera prova perqué amb un 1er segur que m’he posat entre els tres primers. Però el comitè dona una segona sortida amb recorregut escurçat.

En aquesta torno a fer el mateix, però em trobo mes patins a la boia 1 i puc passar tercer. Perdo un lloc al llarg i mantinc la posició a la segona cenyida i entro a la popa en 5è lloc per que m’han passat a la mateixa boia. Puc recuperar una posició a la popa amb un rumb molt directe i m’acosto molt als altres. A la línia arribem molt junts els 2on, 3er i jo 4rt. Tant junts que quan entro no se si he sigut 3er o 4rt. El Gregorio que el tenim al darrera ens mira i ens diu “Vosaltres tres a primera”. Es veu que ja ho ha comptat. Després d’arreglar una mica el pati i plegar veles amb l’Ariadna me’n vaig al TOA i em trobo a l’Anna Pujol, que no ha pogut participar per que l’han operat d’una hernia, que em diu que he quedat tercer a un punt del quart i em felicita. A igualtat de punts també hagués guanyat per que soc l’únic amb dos 1ers. Increïble.

Els resultats dels dos darrers dies immillorables. Llàstima de la penjada del primer dia. Descartant el 14, en primera regata, amb un 11 vaig acumular mes punts que amb les 4 últimes regates que vaig fer 1,3,1 i 4 = 9.

Al final l’Ariadna ha fet un 20i 11 i ha quedat 16 de la general, ha recuperat molt, i el Freddy 17 i 19 i ha quedat el 23. Xavi 11 i 10 i queda 17 de primera i l’Oriol OCS i 3, amb un altre bona regata i queda 13 per davant de pare. Excel·lent resultat de l’Oriol al seu primer any a primera amb una regata guanyada.

Espero que os hagi agradat la historia. Ara ja sabeu com es fa per passar a primera. A veure si os animeu l’any que be que així serem més.

Be, L’any que be per fi podré portar el famós distintiu a la vela. Os he de dir que he passat a primera el meu primer any amb llicencia del Mar i Vent. Es lo que te estar tan entrenat. I os animo a tots, especialment a alguns que sempre m’estan disputant el lloc a les regates, i no dic noms, a que s’animin que tenim molt bon nivell.

Rafel Farres

Anuncis

One thought on “Crònica del Campionat de Catalunya 2015 by Rafel Farres

  1. MOLTISSIMES FELICITATS RAFEL !!!!! SI HI HA ALGÚ QUE S’HO MEREIX AQUEST ETS TU. PER LA TEVA CONSTANCIA, REGULARITAT I SAVOIR FAIR.
    FELICITATS CAMPIÓ !!!

Deixa un comentari

